Ilona Szwarc - I am a Woman and I Feast on Memory

Pochodząca z warszawskiego Gocławia, a na stałe mieszkająca w Stanach Zjednoczonych Ilona Szwarc po raz kolejny zadaje pytania o kobiecość i tożsamość we współczesnym świecie. Fotografka znana z cykli “American Girls” i “Rodeo Girls” prezentuje swój najnowszy projekt w Leica 6x7 Gallery Warszawa.

© Ilona Szwarc

„„spójność” oraz „ciągłość” „osoby” nie są logicznymi czy też analitycznymi cechami przysługującymi osobie lecz raczej społecznie ustalonymi i utrzymywanymi normami zrozumiałości.”

Judith Butler, Uwikłani w płeć

Ilona Szwarc tym razem zwróciła aparat w swoją stronę. Cykl nie jest jednak serią autoportretów. To precyzyjnie zaplanowana podróż w poszukiwaniu kobiecej tożsamości. Prace nad “I am a Woman and I Feast on Memory” zaczęły się od znalezienia sobowtóra Ilony Szwarc. Postaci, która będzie mogła przyjąć na siebie przyszłość. Tak zaczyna się ta seria, zarówno w formie książki fotograficznej, jak i na wystawie. Trzy portrety, poprawne, dobrze skomponowane, z ciekawym zestawieniem kolorów. Na każdym z nich jest ta sama kobieta jednak nie wiemy kim jest, czemu znajduje się w tej przestrzeni, nie dostajemy żadnej wskazówki. Zderzamy się ze swoimi przekonaniami, domysłami, jedyne czego możemy być pewni, to dalszej części tego cyklu.

Początkowo “I am a Woman and I Feast on Memory” sprawia wrażenie instruktażu charakteryzatorskiego. Kolejna zdjęcia pokazują pracę nad ich bohaterką. Precyzyjnie przygotowywany make-up, pomiary głowy, każde z tych działań służy powstaniu nowej postaci, nowej tożsamości i nowej roli społecznej kobiety na zdjęciu. Interesujące jest też pojawienie się Ilony Szwarc na zdjęciach. To ona jest twórczynią nowej postaci ze zdjęć. Brutalnie ingeruje w postrzeganie kobiety z początkowego zdjęcia. Nienaturalne pozycje głowy modelki, pewny, silny chwyt, czy traktowanie jej twarzy jak płótna. To jak to odbieramy jako widzowie zależy od nas — Ilona Szwarc nie daje nam żadnej wskazówki.

“I am a Woman and I Feast on Memory” to kolejna odsłona pytań dotyczących kobiecej tożsamości. Szwarc świadomie podąża swoją fotograficzną drogą. Unika odpowiedzi na konkretne pytania, dodaje raczej kolejne elementy układanki. Po “American Girls” i “Rodeo Girls” otrzymujemy trzeci pas tej historii o współczesnych kobietach. Fascynujące jest to, że Szwarc poruszając się w ramach portretu opowiada za każdym razem nową historię w inny sposób, podając ją z typologicznym zacięciem, do którego przyzwyczaiła odbiorców. Wystudiowane kadry, pogłębione rozmowy z bohaterkami zdjęć, teraz zostały uzupełnione o kreację. Warto więc zadać pytanie, którą część rzeczywistość Szwarc weźmie do swojego następnego projektu i cierpliwie poczekać na efekty.

Zobacz również: Jak wykorzystać narzędzia korekcji skóry w Adobe Photoshopie?

Wystawę Ilony Szwarc - “I am a Woman and I Feast on Memory” możecie oglądać do 11 grudnia w Leica 6×7 Gallery Warszawa.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Oto co się dzieje, kiedy świetny fotograf krajobrazu zabiera się za zdjęcia ślubne Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Tak wyglądają nowoczesne zdjęcia rodzinne! Ojciec wkleja zdjęcie swojego syna w bajkowe scenerie Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Od pupili do dzikich zwierząt. Iza Łysoń fotografuje piękną lisicę, a jej zdjęcia podbijają internet Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Spotkanie z płonącymi wieżami w tle. Historia kontrowersyjnej fotografii Thomasa Hoepkera, która stała się symbolem MonoVisions Photography Awards 2017. Polacy nagrodzeni wśród mistrzów fotografii czarno-białej Fake photos atakują, czyli jak media podchwyciły temat podniebnych selfie Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Pierwszy na świecie film poklatkowy 8K nagrany Nikonem D850 Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Mistrzostwa Świata Bród i Wąsów 2017 – portrety posiadaczy najlepszego zarostu na świecie 3 fotografów, 1 modelka i 1 lampa błyskowa – poznaj kreatywne podejście różnych artystów Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017